Dagbladen

Hoe het callcenter het imago van dagbladen schaadt

Blog

Lieve Nederlandse dagbladen,

Wat brengen jullie een mooi nieuws. Iedere dag weer onthullende scoops, verleidelijke reportages en klinkende analyses. Maar wat hebben jullie het moeilijk. Het internet doet de eens florerende oplagen verdampen en tot overmaat van ramp lopen die ellendige adverteerders ook nog eens over naar het www.

Onheil over dagbladen

Begrijpelijk dat u vrijwel alle mogelijke middelen aanwendt om deze onheilspellende trend te stoppen. De meeste digitale varianten op uw dagbladen zien er inmiddels aantrekkelijk uit, een uitzondering daargelaten die het naliet de mogelijkheden van digitaal tot het uiterste te benutten en de krant simpelweg als pdf in de tablet schoof.

Langdurige relatie

Het zaterdagabonnement geldt ook als goed alternatief. Maar op de ‘nazorg’ nadat men een proefabonnement heeft afgenomen heb ik nog wel wat kritiek. Ik heb me er verder niet in verdiept, maar ik neem voor het gemak aan dat de callcenters die proefabo’s moeten verleiden tot een langdurige relatie geen medewerkers van de dagbladen zelf zijn.

Moment Suprême

Dat valt vaak op te maken uit hun werkwijze: niet alleen bellen zij iedere dag op het moment suprême (eten), ook vallen ze me lastig met vragen die allang gesteld én beantwoord zijn. De callcentermedewerkers zijn niet alleen slecht in luisteren, ze hebben bovendien geen benul van ‘genoeg=genoeg’.

End Call

Het is evenwel begrijpelijk dat jullie de taken van het callcenter niet zelf ter hand nemen: er moet immers worden bezuinigd en iedere dubbeltje omgedraaid. Echter, deze marketing – en verkoopstrategie kent volgens mij een averechtse werking: niet alleen voel ik me door de opdringerige telefonist(e)(n) gedwongen om de ‘End Call’ knop in te drukken, ook krijg ik steeds minder feeling voor uw merk; een ontwikkeling die u waarschijnlijk voor uw ogen ziet gebeuren.

Callcenterterreur

En het lijkt me dat de krant dat nou juist niet kan gebruiken. De terreur van de callcentermedewerker drijft me nog verder van het voornemen daadwerkelijk te gaan betalen voor een krantenabonnement. Medewerkers zijn ronduit bot, drammerig en luisteren slecht tot niet. Ik ken u dan wel langer dan vandaag, het gedrag van de callcenters raakt ook u steeds meer. Ze zijn immer in opdracht van de krant aan het werk.

Nu weet ik dat u welbekend met de belterreur van de door u ingehuurde callcenters. Niet alleen wordt u er vaak rechtstreeks op gewezen, het staat ook hier, hier en hier beschreven. Des te vreemder vind ik dat u uw imago nog langer aan dergelijke callcenters verbindt en het imago daarmee uiteindelijk langzaam maar zeker weggooit. Doodzonde en stop daar dus maar mee. Ik weet u te vinden als ik weer een abonnement op u wil.

Geef een reactie

