Journalistiek, PR en contentmarketing

Blog

Het schrijversvak kent een lange geschiedenis. Pas sinds enige tijd hebben marketeers het bloggen uitgevonden: contentmarketing. ‘Als je als bedrijf een blog hebt, verhoog je je omzet’, luidt het. Die stelling wordt door menigeen als waarheid geponeerd.

Contentmarketing

Contentmarketing, noemen ze dat. Ofwel, het vermarketen van je content, en dan gaat het zeker niet alleen om tekst. Maar hoe je het ook wendt of keert, tekst geldt als basis van contentmarketing. Google kan namelijk geen individuele videobeelden of Slidesharepresentaties per slide indexeren. Je kunt als contentmarketeer simpelweg niet meer om tekst heen. Tuurlijk, een beschrijving indexeert de machine wel, maar ook dat is tekst.

De heilige graal van contentmarketing

Tekst dus. Die vormt wel zo’n beetje de heilige graal van contentmarketing. Zonder kom je immers niet heel ver. Grappig is het dan ook dan vrijwel iedere marketeer deze dagen de mond vol heeft van contentmarketing. Nu pas. De bedrijfsblog floreert, entrepreneurs beginnen bedrijfjes die roepen zich te hebben gespecialiseerd in contentmarketing. Duizenden mensen geven duizenden euro’s uit om zich bij hun collega’s op het evenement Content Marketing World in Cleveland, Ohio te voegen. Er lijkt een geheel nieuwe markt te zijn geboren.

Een relatief nieuw begrip dus, maar in feite draait het om PR met een bedrijfsjournalistiek sausje. Een combinatie van de vindingrijkheid van Public Relations (PR) en de geloofwaardige verhalen die journalisten doorgaans weten te produceren. Doorgaans, want niet ieder medium stelt zich per definitie aantoonbaar betrouwbaar op. Maar dat terzijde.

Vanaf de eerste letter

Eigenlijk is contentmarketing niets meer dan de verhalen die je bedrijf herbergt op een mooie en geloofwaardige manier naar buiten te brengen en deze structureel aan de man weet te brengen. Via welk kanaal dan ook, het vermarketen van je verhaal. Het vermarketen begint overigens al bij de eerste letter die op papier zet. Mijn overtuiging is dat een goed verhaal zichzelf verkoopt. Het enige dat je hoeft te doen is dat het een keer opduikt in SERP van Google en voilà, je bent los. Je content een goeie zwengel geven op de sociale media kan echter (bijna) nooit kwaad. Wie wil nou niet direct resultaat zien na de zware arbeid.

Waarom journalisten geen PR-adviseurs zijn

Ik ben het dan ook niet helemaal eens met Jos Govaart van PR-bureau Coopr. Hij vindt, zoal te lezen is in zijn stuk ‘Waarom journalisten geen goede PR-adviseurs zijn’ dat journalisten over het algemeen geen goede PR-adviseurs zijn. Ze denken niet commercieel, zijn geen accountmanagers en jagen – zonder oog te hebben voor wie betaalt, bepaalt – slechts de scoop na. “Werken in de PR”, zo vindt Govaart, “is toch een compleet ander vak.” Dat klopt gedeeltelijk, want zelfs journalisten kunnen leren. Niet voor niets nemen bedrijven weer steeds vaker journalisten aan om hun verhaal te vertellen. Journalisten, omdat zij – zoals Govaart zelf optikt – prima bullshitfilters zijn. Dat kan van PR (nog) niet worden gezegd.

 Storytelling

Mooie verhalen vertellen dus. Storytelling, zoals Cor Hospes het vaak noemt. Cor, ook oud-journalist – is geen onbekende in het vak van de contentmarketing (CM). Integendeel. Hospes durfde het aan een volledig boek te schrijven over CM: De Contentbijbel. Dat verschijnt binnenkort. Gedurfd, want nu CM zo in de schijnwerpers staat, kan hij flink wat gepeperde recensies in het vooruitzicht krijgen. Hoewel, de man geldt als Content Koning, dus in hoeverre iemand zijn troon van commentaar durft te voorzien, is nog maar de vraag.

De Contentbijbel

Ik ken de inhoud van De Content Bijbel nog niet, maar weet wel dat de klassieke journalist bij de krant er ook nog wel wat aan heeft. Het tijdperk dat een journalist achterover kan leunen nadat hij de deadline heeft gehaald en een verhaal over de schutting in de krant heeft gegooid, lijkt me definitief voorbij. Je moet ermee de boer op, vertellen tegen wie het maar wil horen, of niet. Hoewel de klassieke journalist te allen tijde herhaling probeert te voorkomen, geldt herhaling nu toch als kracht achter de boodschap.

Het schurkt en schuurt

De PR schurkt al meer tegen de journalist aan, nu moet de journalist nog meer naar de PR schuiven. En ik denk die twee echt wel wat aan elkaar kunnen hebben. Als je ze maar niet door elkaar gebruikt.

Advertenties

Een gedachte over “Journalistiek, PR en contentmarketing

  1. Ha Erik, leuk blog. Even een nuance. Ik denk zeker dat een journalist van grote waarde kan zijn vanuit PR-perspectief. Maar een adviseur zijn is veel meer dan de inhoudelijke en ambachtelijke kant van het werk.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s