Waarom een Social Mediastrategie creativiteit belemmert

Analyse

Een Social Mediastrategie als een onherroepelijke weg naar online succes. Ik ben er niet van overtuigd. Sterker: een strategie voor Twitter, Facebook en LinkedIn belemmert creativiteit.

Een Social Mediastrategie is mijns inziens niet goed voor de spontaniteit die digitale kanalen kenmerken. En spontaniteit is juist de kracht achter Twitter, Facebook etc etc. Een strategie bepaalt echter wat voor content op de kanalen moet prijken. Die strategie voorziet doorgaans in een kleurrijke voorstelling van het bedrijf of de organisatie. En vrijwel nooit geldt dat een bedrijf alleen maar rozengeur en maneschijn kent. Bovendien beperkt een strategie spontane uitbarstingen die meer dan de strategische updates viraal gaan.

Ik wil het graag vergelijken met nieuws. Nieuwsconsumenten zijn overal. Met de opkomst van de smartphone meer dan ooit. Jongeren lezen in een sterk stijgende lijn nieuws, te meer via Sociale Mediakanalen (of onderzoek PDF via Reuters). En hoe graag journalisten dat zouden willen, nieuws is nooit volledig te beheersen. Nieuws maak je voor een deel, maar vindt grotendeel gewoon plaats, zonder dat jij ook maar enige invloed daarop hebt.

En juist daarin schuilt de kracht van de spontaniteit, zoals nieuws spontaan opduikt. Illustratief is het voorbeeld van de HEMA die – zonder het te beseffen – aanhaakte op het nieuws van de #coderood in Limburg tijdens festival Pinkpop bij Landgraaf. In een twitterbericht promootte het warenhuis haar opvouwtent.

Het bericht was nog niet gepost of de eerste bliksems sloegen in bij de torens van Pinkpop. “Hij was ingepland op een eerder moment en inderdaad niet gepast op dit moment”, excuseerde de persoon achter de Twitterknop van de HEMA zich. Te laat, het bericht was de wereld al in. Sta je dan met je goed bedoelde strategie die compleet waardeloos werd door een nogal stevige onweersbui precies op de plek waar 60.000 op dat moment uit hun dak gaan.

Inplannen van dergelijke tweets is prima. Maar je kunt er zoals in bovenstaand voorbeeld ongenadig door op je bek gaan. Er zit echter ook een keerzijde aan deze medaille. De tweet van HEMA kreeg in dit geval meer aandacht dan als er geen onweersbui had plaatsgevonden op een cruciale plek. En hoewel degene die het bericht inplande zich vermoedelijk de ogen uit de kop schaamt, bezit HEMA tegenwoordig over een onschendbare reputatie. Zaak afgedaan.

Het voorbeeld toont echter wel aan dat cruciale moment zorgen voor veel aandacht. Hoewel dit voorbeeld als een ongeluk geldt, is dit wel de manier waarop je als bedrijf of persoon zou moeten inhaken: nieuwsgebeurtenissen. Het vergt creativiteit om een succesvolle inhaker te creëren, maar als je die heilige graal hebt gevonden, dan loert succes om de hoek. Een strategie kan daar volgens mij niet tegenop.

Ik vergelijk het met de beroemde TED-talk van Ken Robinson: School kills creativity. School is het gebaande pad naar een opleiding en werk. En wee degene die er van wijkt. Niets van waar. Er zijn immers legio voorbeelden die het tegendeel bewezen en nog steeds bewijzen. Bovendien is spontaniteit veel leuker voor je medemens.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s