Twitter, Whats is Twitter

Twitter: Gaan we nu alleen nog maar favorieten?

Blog

Twitter, Whats is Twitter

Eerst een waarschuwing vooraf: Mocht je tijdens het lezen van dit artikel constateren dat ik oeverloos loop te zeveren en je vraagt je af of ik niet weet dat er meer belangrijke zaken zijn? Dat klopt. Ik weet het.

Favorieten of retweeten? De laatste maanden is – althans bij mij – enige onduidelijkheid ontstaan waar de retweet- en de favorietknop binnen het  Twitter nu  voor in het leven zijn geroepen. Mijn aantal door andere gefavoriete tweets stijgt, het aantal retweets toont precies een tegenovergestelde beweging. Maar waarom?

[dropcap]D[/dropcap]ie omslag sloop er de laatste maanden quasi onopgemerkt een beetje in. Waar ik eerst nog een gezellig aantal retweets kreeg om mijn gedeelde content van flink wat lezers te voorzien, vult mijn notifications-column in Tweetdeck zich nu vooral met favorites. Tuurlijk, retweets komen nog steeds voor, de verhouding echter is onlangs verschoven.

Een tweet met precies deze boodschap leverde meer verwarring dan verduidelijking. “De favorite-button is bedoeld voor content die een retweet niet waard is”, vertelde een trouwe volger me. “Er zou een soort ‘facebooklike voor twitter moeten bestaan, stelde hij. Punt is echter dat als je een tweet aanmerkt als favoriet, werkelijk geen hond dat kan zien, behalve jijzelf als je besluit op te zoeken wat je ook weer als favoriet had aangemerkt (wat niemand heel regelmatig doet).

[pullquote align=”right”]”Om te reposten, print screens van te maken en om ‘social proof’ te verzamelen, zoals aanbevelingen of complimenten – Maaike Gulden[/pullquote]

Met andere woorden: een favorite is geenszins een halve retweet. Zo bevestigt ook Maaike Gulden eigenaar van The Marketing Factory en blogger voor de website Twittermania. “Ik gebruik de functie om weer op andere plaatsen te posten, print screens van te maken en om ‘social proof’ te verzamelen, zoals aanbevelingen of complimenten. Erg handig.” Inderaad, dat is handig. Maar hoe de functie nu wordt gebruikt, komt de functionaliteit en contentdeling van Twitter niet ten goede. We houden immers content voor onszelf doordat de favoriet in de persoonlijke lijst belandt waar eigenlijk niemand heel laagdrempelig toegang tot heeft.

Twitter verwordt tot doofstomme tool waarin we content voor onszelf houden. Nu is dat enigszins dramatisch uitgedrukt, de boodschap erachter lijkt me duidelijk; blijf retweeten, want zoals op de Socials geldt: Sharing is caring. En anders is onderstaande een redelijke oplossing.

Twitter's favourite: bookmark of like

Een gedachte over “Twitter: Gaan we nu alleen nog maar favorieten?

  1. Kleine aanvulling, ik krijg meldingen van mensen die me niet volgen als ik hun tweets favoriet maak.
    Je opmerking dat niemand dat ziet behalve jij zou dus wel eens kunnen gaan veranderen!

    Like

Geef een reactie

