Boekhandel Polare verkeert in moeilijkheden

Boekhandel Polare en het onnavolgbare persbericht

Analyse
Boekhandel Polare verkeert in moeilijkheden

Boekhandel Polare verkeert in moeilijkheden. Foto: Burzinski

De boekhandels van Polare – ooit Dominikanen, Kooyker & De Slegte en Selexyz, verkeren in moeilijkheden. De filialen zijn vanaf dinsdag tot nader order gesloten. De keten verspreidde die onheilspellende boodschap deze week in een bijna onnavolgbaar persbericht.

Strategische heroriëntatie

Volgens het bericht werkt de keten aan een zogenaamde ‘strategische heroriëntatie’. Directeur Jan van de Wouw van Polare noemt ondanks de sluiting ‘onze businesscase sterk’. Hoewel dat het slot van een bijna zegenvierend persbericht vormt, vormen de woorden van de directeur wel een belangrijk aspect van het verhaal. Polare’s businesscase is dus sterk, maar ziet zich desondanks genoodzaakt alle (20!) vestigingen te sluiten. Tijdens de middelbare school is mij altijd geleerd dat een bedrijf met een sterke businesscase niet zo snel haar deuren zal sluiten.

[pullquote]”Diverse filialen zijn samengevoegd tot krachtige regionale spelers voor nieuwe en gebruikte boeken”[/pullquote] Meer in het begin van het vermaarde bericht kunnen we lezen dat Polare de laatste tijd veel heeft bereikt en succesvol is. Want ‘diverse filialen zijn samengevoegd tot krachtige regionale spelers voor nieuwe en gebruikte boeken.’  Daar moest eerst wel even moederbedrijf Procures voor failliet gaan, maar dat vormt slechts een futiliteit waar niemand over struikelt. Wordt verder ook niet vermeld, want wie heeft er behoefte aan enige voorgeschiedenis.

Succesvol

Polare meldt verder dat het een succesvolle website en een zo mogelijk nog beter converterende app publiceerde. Polare won zelfs een prijs voor beste winkelketen van Nederland. Initiatiefnemer ABN Amro wilde kennelijk Polare een hart onder de riem steken na het gezeik met Procures. Hosanna enzo, het bleek allemaal niet voldoende om die eveneens krachtige regionale locaties open te houden. Integendeel: Polare genereerde zoveel omzet dat het Centraal Boekhuis besloot de kredietfaciliteit te verlagen.

 Rooskleurig

Terug naar het persbericht. De twee alinea’s die erop volgen zijn minder rooskleurig. De tijdelijk verruimde kredietregeling, waarvan aanvankelijk werd gedacht dat die soelaas zou bieden, leidde niet tot zwarte in plaats van rode cijfers. De sluiting is een stap die Polare neemt om haar leveranciers te beschermen. Nobel, hoewel daar uiteraard een groot stuk eigenbelang bij zit.

Met die krachtige verkooplocaties, een goede businesscase en een succesvolle website en app, sluit je überhaupt geen winkels. Waarom dan eerst twee van de vijf alinea’s van een persbericht verspillen om jezelf op te hemelen terwijl de gehele rotzooi simpelweg het ravijn in verdwijnt. [pullquote]Een onheilspellende boodschap strategisch verhullen, is een knap staaltje werk.[/pullquote] Durf duidelijke taal te vragen, ook in je persbericht. Een onheilspellende boodschap strategisch verhullen, is een knap staaltje werk. Dat is de schrijver van dit bericht niet gelukt. Het bericht kent een duidelijke titel, maar het chapeau raakt kant noch wal. De woorden ‘strategische heroriëntatie’ komen geenszins overeen met de alinea’s die daarop volgen.

 Kannibaal

“We hebben het moeilijk, boeken verkopen nu eenmaal een stuk slechter in de digitaliserende samenleving. Onze app en website kannibaliseren in feite de omzet van onze boekwinkels.” Die uitleg had iedereen meteen begrepen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s