Fyra bij Breda. De merknaam verdwijnt. foto Erik Eggens

Fyra verdient ondanks reputatie een degelijke naam

Blog

De Fyra. Het is toch een beetje míjn treintje. Het is als een moeilijk huwelijk: we kunnen niet zonder, maar ook niet met elkaar. Zonder haar kwam ik niet iedere ochtend op mijn werk en ’s avonds evenmin thuis. Met haar kom ik ook wel eens niet op mijn werk. Of thuis. De naam Fyra verdwijnt nu.

En nee, niet de gehele trein staat op de verwijderinglijst, het gaat slechts om het merk. Dat is de laatste maanden verguisd, door het slijk gehaald want ’t valt uit elkaar in de winter. Het functioneert simpelweg niet. De naam Fyra is verworden tot het equivalent van een overheid die zichzelf heeft overschat in een aanbesteding waarop ze geen overzicht had en derhalve nooit aan had mogen beginnen (Hilarisch overigens dat diezelfde overheid deze puinhoop nu zelf gaat onderzoeken). ’t is ook wel een beetje een terecht imago als je kijkt naar de rotzooi die de Italianen hebben achtergelaten op het Nederlandse HSL-spoor (het spoor dat op haar beurt overigens jaren eerder ook een fiasco werd).

De Fyra. Ook ik heb haar verguisd in nieuwsverhalen en andere stukken. Toch hoopte ik stiekem altijd dat ze zo snel mogelijk ging rijden, daarna meer mensen zou vervoeren , daarna zou blijven rijden en daarna weer zo snel mogelijk zou rijden. Maar de NS is er klaar mee, de naam verdwijnt net als het bedrijf dat het HSL-spoor exploiteert, NS Hispeed. “NS Hispeed is straks ook geen apart bedrijf meer, het wordt bij de NS geïntegreerd. Daar zijn we nu druk mee bezig,” zegt een woordvoerder van NS tegen NRC Handelsblad. “Het traject wordt dus gewoon een van onze trajecten en het is de vraag of die een aparte naam moet hebben.”

Toch vind ik dat een trein, of een eigenlijk een traject, dat voor een dergelijke bestuurlijke strontbak, financiële malaise en – ja, daar gaan we weer – zelfs een parlementaire enquête heeft gezorgd, een eigen naam verdient. Laat ze tijdens die parlementaire enquête gebruiken om met een nieuwe naam te komen. De politici hebben immers er zelf voor gezorgd dat die HSL er kwam. Of schrijf een wedstrijd uit waarin je vaste Fyra-reizigers vraagt om met een originele naam te komen. Het geld dat ik maandelijks in het bedrijf stop met mijn Altijd Vrij-treinabonnement, geeft mij wellicht al het alleenrecht om met een nieuwe naam te komen.

Maar goed. Het gaat maar om de naam van een trein. Als dat ding maar blijft rijden. Maar gezien de plannen (zie hieronder) komt dat wel goed.

Plannen NS internationale verbindinge

Plannen NS internationale verbindingen

Een gedachte over “Fyra verdient ondanks reputatie een degelijke naam

Geef een reactie

