Staat Stephen Elop garant voor duurzame business?

News

Hoeveel waarde hecht je aan beurscijfers? Die vraag voert bij mij de boventoon als ik zie dat Microsoft opnieuw Nokia-CEO Stephen Elop wil aanstellen medewerker. Wordt hij de opvolger van Steve Ballmer? Het is voor Microsoft te hopen van niet.

Opmerkelijk nieuws om de dinsdag mee te beginnen: Microsoft neemt Nokia grotendeels over. Een slimme zet, omdat beide bedrijven nog wel wat ontberen in respectievelijk hardware en software. Ze kunnen elkaar, met wat andere Internetgiganten, enorm versterken. Maar de onvermijdelijke stelling dat Stephen Elop wel eens terug kan keren naar Microsoft als dat eenmaal de Devices- en Patentssectie van Nokia in handen heeft, blijft parten spelen.

Zo heeft Nokia sinds het aantreden van Elop, de eerste CEO buiten Finland, geen beste reputatie (meer). Sindsdien staat het bedrijf bekend als weinig innovatief en terughoudend als het aankomt op marketing. Dat was in het verleden wel anders. Een groot aantal kan zich nog wel herinneren dat de Nokia’s 3310 en 3330 onverwoestbaar waren. En bovendien hightech in hun tijd. Ik ken iemand die begin dit jaar overstapte van zijn 3310 naar een iPhone 5. Hij mist de voorganger nog steeds om Snake.

Weinig innovatief omdat hij in februari van dit jaar tijdens het Mobile World Congress (notabene) nog een feature phone presenteerde als nieuwe gadget. Voor de derde wereld natuurlijk, maar het imago van Nokia werd er daarna niet veel beter op.

Elop (50) trad in september 2010 aan als CEO van Nokia en sindsdien kenmerkt een neerwaartse lijn het beursaandeel op de Helsinki Stock Exchange (NOK1V:FH) van het bedrijf. Die lijn begon zo’n beetje een maand nadat Elop het pluche betrad. In twee jaar tijd daalde het aandeel van 8000 naar 2000. Inmiddels kent het weer een voorzichtige groei (zeker sinds het nieuws dat Microsoft Nokia koopt voor 7 miljard dollar), maar het niveau uit 2011 lijken ze binnen nu en tien jaar niet meer te bereiken.

Beurskoers Nokia over drie jaar

Beurskoers Nokia over drie jaar

Elop werkte bij Microsoft als hoofd van de Business Division. Verantwoordelijk voor het uitbrengen van Office 2010 werd de man met legerkapsel gekenmerkt als ‘vluchtgevaarlijk’, zelf door zijn directe collega’s. Eerder werkte hij voor Adobe en Juniper. In zijn tijd bij Nokia moest hij onlangs nog een pijnlijke 10.000 ontslagen bekend maken om de continuïteit van de mobieltjesmaker te waarborgen.

Te waarborgen, zegt u? Jawel, maar met de kennis van nu: neen. Het telefoonmerk Nokia verdwijnt, compleet. The Verge noemde het poëtisch ‘A quiet exit for what was once a powerhouse of smartphone innovation’. Zonde, vind ik. Maar business wel degelijk een slimme zet voor zowel Microsoft als Nokia. Alleen jammer van dat laatste merk: Dat associeer ik nog steeds met woorden als robuust en degelijk.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s