Resultaat van zoektocht naar heilige graal in betaalmuur

Media, Uncategorized

Eén klik, en door. Meer moet het bij een betaalmuur niet zijn’. In twee korte zinnen typeert directeur en uitgever Ben Rogmans van de nieuwe digitale krant het gebruik van De Nieuwe Pers en de betaalmuur. (DNP).

Betalen moet gemakkelijk zijn, verhalen uniek, duidelijk en voor zichzelf sprekend. Elf maart 2013 werd DNP gelanceerd. Alleen digitaal.

De papieren voorganger van DNP ging eind maart van 2012 ter ziele. Onrendabel, zo oordeelde zowel Wegener als directeur Rogmans. Door een combinatie van te weinig adverteerders en te hoge kosten zag eigenaar Wegener zich genoodzaakt de eerste en voorlopig laatste gratis kwaliteitskrant van Nederland de nek om te draaien. Nog geen jaar later staat de opvolger al klaar. Ondanks de tegenslag, en een verlies van 121 miljoen euro op de balans van Wegener, geloofden hoofdredacteur Jan-Jaap Heijen Rogmans heilig in het concept achter de Pers. Maar dat een vervolg van de krant in papieren vorm zou terugkeren, was bij voorbaat uitgesloten. Ook het idee dat iedere journalist een handtekening zou zetten onder een vast contract bij De Pers, was volgens Rogmans en Heij niet meer van deze tijd.

“Dat idee vatten we op toen de oude krant ophield te bestaan en de mogelijkheden op een doorstart nihil bleken.” Jan-Jaap Heij legt uit dat hij en Rogmans al langer speelden met het idee om van journalisten een lucratief merk te maken. “Dat gebeurt immers al”, zegt de hoofdredacteur. “Steeds meer zie je hoe journalisten in loondienst zich op sociale media manifesteren als op zichzelf staande merken. Sommigen hebben duizenden volgers op verschillende platforms. Een dergelijk netwerk zou je rendabel moeren kunnen inzetten”, vond Heij destijds.Rogmans illustreert die ontwikkeling graag aan de hand van het voorbeeld van een vrouwelijke blogger in Mali. Ze hield al langer een weblog bij, maar door haar verhalen over de onlusten die onlangs in het land uitbraken, werd de vrouw in een klap beroemd. “Bovendien werd ze vaak geciteerd in verschillende media, die haar soms zonder grenzen een podium boden”, meent Ben Rogmans. Ze kon nu van haar hobby haar werk maken. En waarom? Ze zit op de goede plek op het juiste ‘moment en heeft een uniek verhaal. Dat verkoopt.”

Met de constructie om lezers zich te laten abonneren op de verschillende journalisten – de krant zelf hanteert daarvoor de term ‘kanalen’ – zou de vaak financiële molensteen van een lange loonlijst tot het verleden behoren. Bij De Nieuwe Pers zouden journalisten hun eigen inkomsten generen door hun eigen netwerk in te zetten. Bovendien zette de initiators voor de oprichting van de krant zeer succesvol de methode crowdfunding in om startkapitaal te verwerven. Oneerbiedig gezegd: Schooien bij fans van de voormalige krant. Het beoogde startbedrag van 10.000 werd met gemak gehaald. Ruim 420 investeerders maakten in totaal een bedrag van 25.000 euro over om in ieder geval het dagblad op te starten. De applicatie voor mobiele apparaten als telefoons en tablets was met dat bedrag in ieder geval veilig gesteld.

Ook oud-journalisten van de Pers bleken wel in voor een media-avontuur bij dit unieke concept in Nederland. Oorlogsverslaggever Arnold Karskens hoefde er niet lang over na te denken, maar veel zal hij er in het begin niet meer verdienen.

Slechts 25 procent van de inkomsten belandt uiteindelijk op de bankrekening van het individuele kanaal. Een kwart gaat naar De Nieuwe Pers, de laatste helft naar Apple die de app in de online winkel aanbiedt. Met die constructie moet een journalist om en nabij de duizend abonnees zien te velwerven om er maandelijks een minimum loon aan over te houden. Daarentegen biedt de digitale krant wel andere voorwaarden op artikelen dan reguliere media doorgaans hanteren. DNP doet niet heel moeilijk over doorverkopen van verhalen aan andere kranten of tijdschriften. De enige voorwaarde die ze stelt is dat het artikel eerst verschijnt in de Nieuwe Pers. Daarna mag het zonder toestemming aan derden worden doorverkocht. Dat andere media over het algemeen exclusiviteit eisen, vindt JanJaap Heij in dit geval een non-argument. “We zijn nog zo klein, ik veronderstel dat andere medium een uniek verhaal van onze verslaggevers wel degelijk willen kopen, ook al hebben wij het eerder geplaatst.”

In de week van de lancering van De Nieuwe Pers ging het aantal downloads via de Appstore erg hard. “Maar dat de app veel wordt gedownload, daar hebben we niet veel aan”, relativeert hoofdredacteur Jan-Jaap Heij. “Uiteindelijk moet er gewoon worden betaald voor de verhalen. Gemiddeld heeft elk van onze elf journalisten nu ongeveer 30 betalende abonnees. Dat aantal zal iets teruglopen aan het einde van de maand omdat deze periode toch als gewenningsperiode geldt. Maar daarna hopen we iedere maand lussen de twee- en driehonderd abonnees erbij te krijgen. “De nieuwe digitale krant wil de komende maanden doorstoten naar een totaal van tussen de veertig en vijftig journalisten.

Uiteindelijk is de constructie volgens Rogmans ‘de volgende variant in de zoektocht naar de heilige graal’ in de betaalmuren die kranten optrekken. Gratis nieuws is duur, is na de ervaring met gratis krant de Pers ook zijn opvatting. “Maar de drempel om er voor te betalen moet wel zo laag mogelijk zijn. We voeren binnenkort tevens in dat bezoekers per artikel kunnen betalen. Dat moet zo eenvoudig mogelijk. Klikken en door, moeilijker mag het niet zijn.”

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s